Nye Bilafgifter 2021
2020-12-11
En ny aftale om bilafgifter er faldet på plads og kommer til at træde i kraft 2021.
Der er kommet mange nye ændringer når det kommer til hvordan man regner registreringsafgiften ud og dermed den endelige pris på bilen. De vigtigste ting er:
- I stedet for de nuværende to afgiftstrin vil der fremover være tre. Af de første 65.000 kr. betales der kun 25 procent.
- Der indføres også et bundfradrag, inden der skal betales registreringsafgift i det hele taget. Det er lavt for konventionelle biler, mellemhøjt for plugin-hybrider og højt for elbiler. For de to typer 'grønne' biler reduceres fradraget en smule over tid.
- De to første ændringer gør isoleret set bilerne billigere. Men så kommer et nyt element - en CO2-afgift på registreringsafgiften. En benzinbil, der kører 18,2 km/ (f.eks. Peugeot 208 med 100 hk), får et tillæg på godt 31.000 kr. En VW Tiguan TSi (14,5 km/l) får et tillæg på ca. 49.000 kr. Mere tørstige biler rammes endnu hårdere af CO2-tillægget, så en BMW X3 20i (11,0 km/l) får et samlet CO2-tillæg på 94.000 kr.
- Elbiler og plugin-hybrider får en meget lang overgangsperiode med ekstra rabat oven i deres i forvejen lave afgift. I 2021 får de en rabat på 80 procent af det, de skulle have betalt (det samme som i 2020). Rabatten nedtrappes, så den i 2030 er nede på 20 procent.
- Batterifradraget vil i 2021 være som i 2020, dvs. 1.700 kr. pr. kWh (dog max, 45 kWh, dvs. max. 76.500 kr.). Fradraget forsvinder fra og med 2022.
- Afgiftsrabatten på strøm (processtrøm) fortsætter indtil 2030.
- Ejer afgiften ændres for biler, der indregistreres fra 1. juli 2021. I stedet for at være beregnet ud fra, hvor langt bilen kører på én liter benzin/diesel, bliver den differentieret efter, hvor mange gram CO2, bilen udleder pr. km.
Dette er dermed de nye ting man skal være opmærksom på når man vælger hvilken bil man vil hente hjem fra udlandet. I skemaerne nedenfor kan du se eksempler på afgift ændringerne på en række populære elbiler, plug-on hybridbiler og konventionelle biler.