Guide til import af bil fra Tyskland

Jeg har skrevet denne guide, til hjælp for dig som der overvejer om du skal kaste dig ud i jagten på drømmebilen syd for den danske grænse på det store Tyske bilmarked. 

Inden du kaster dig ud i at importere en bil fra Tyskland, er det vigtigt at overvejer det grundigt. Der kan være mange fordele ved import af sin egen bil, brugtbilsmarkedet i Tyskland er cirka 50 gange større end i Danmark, hvorfor chancen for at finde drømmebilen uden at gå på kompromis med enten farve udstyr, eller kilometer, er tilsvarende højere, og det endda ofte til en lavere pris, end hvis man søger modeller som er mere sjældne og bedre udstyret end dem som findes på det danske marked. Største besparelse hvis det er diesel elle benzin er på 3-10 år gamle biler med et lavt kilometertal. Her har bilen tabt størstedelen af sin værdi, er bilen ældre end otte år, bliver ekstraudstyret teknisk set afskrevet i værdi ifølge registreringsafgiftsloven. Det er dog ikke altid tilfældet, da SKAT foretager en individuel afgørelse i hver enkelt sag, og idet der ved udgangspunktet for en vurdering, er markedsprisen på en tilsvarende bil i Danmark, der afgør afgiften.

El biler og lav emissions hybrider, biler som udleder mindre end 49 gram co2 i henhold WLTP normen er omfattet af lempelige afgiftsregler og kan dermed med størst økonomisk fordel hentes hjem allerede når de er 6 måneder gammel, og det gør sig især gældende for bilimport af el biler 

Men der er også faldgrupper, som kan gøre jagten på drømmebilen dyrere, hvis du ikke sætter dig grundigt ind i processen, lærepengene kan blive dyre, du skal derfor grundigt overveje om du selv vil importer din egen bil, eller om de penge som en professionel rådgiver koster ikke er godt givet ud i den sidste ende. 

Værd at vide om afgift på import af bil fra Tyskland

Du skal ikke betale dansk moms af en importeret bil fra Tyskland, hvis den er mindst 6 måneder gammel og har kørt mindst 6000 km. Opfylder bilen ikke begge krav så vil SKAT betragte bil som ny, og bilen vil være momspligtigt i danmark, og det er ikke bare forskellen, at du ville skulle betale, da du som privat køber ikke vil kunne få den tyske moms retur. Så det er vigtigt at holde sig dette for øje. 

Det er kompliceret at regne registreringsafgiften ud på din importerede bil da mange forskellige faktor spiller ind. Erfaringsmæssigt er fingerreglen dog at afgiften er 60% af en tilsvarendes bilforhandlers handelspris i Danmark, når det gælder biler med forbrændingsmotor

For el biler er der mere lempelig ved afgiftsberegningen. Det er primært nyprisen inklusiv ekstraudstyr på bilens første indregistersdato og sekundært handelsprisen som er en vurdering af hvad bilen ville koste hos en dansk forhandler som der bestemmer afgiften. I grovetræk er grænsen for afgiftsfritagelse i 2024 omkring 430.000 kr.  

En veteranbil er når bilen er over 30 år gammel og fremstår original. I så fald betales der en reduceret registreringsafgiften. Det er kun SKAT som der må vurdere og beregne afgiften på importeret veterankøretøjer. Så jeg vil anbefalde at man inden import sætter sig grundigt ind i reglerne og eventuelt søger afklaring hos SKAT inden køb i udlandet.

Forarbejdet ved import af bil

Start med at finde ud af hvilken bil du søger. Udarbejd en liste med krav og ønsker såsom  årgang, kilometer, motortype, udstyr, farve, m.m.

Lav et budget, hvad må bilen koste alt i alt. Vær opmærksom på øvrige omkostninger og transportudgifter, der er forbundet med at få bilen hjem. De kan være betydelige, hvis fx bilen skal transporteres hjem på lad. Husk også på udgifter til rejse og eventuelt ophold undervejs.

Et godt sted at starte søgningen er www.mobile.de her kan du oprette optil flere søgeagenter, og definere din bil ned til mindste detalje. 

Tips og fakta om det tyske bilmarked

I Tyskland er der samme lovmæssige reklamationsret ved biler købt gennem forhandler som i Danmark, men alene distancen vil udgøre en stor hindring for at gøre brug af reklamationsretten.

Alm. Tysk garanti er gældende i Tyskland.

Europa garanti er gældende i hele Europa.

Brodne kar findes over alt, mit råd til dig er derfor at undgå private og mindre forhandler. Hold dig til større mærkeforhandler. Det giver større tryghed, og du kan ofte bedre stole på deres informationerne om bilen.

Søg kun efter biler der er 100 % i orden, om bilen er dyre end gennemsnittet betyder mindre i dine samlede omkostninger. 

I Tyskland, består registreringsattesten af del 1 og del 2. Hvis der er pant i bilen, vil del 2 ligge hos panthaver.

Kontakt til den tyske sælger

Inden du kontakter den tyske sælger skal du have skabt dig et overblik over hvad registreringsafgiften for bilen bliver.

Der er flere måder at finde en cirka værdi af registreringsafgiften på. Enten via forespørgelse til skat, hvilket tager op til 6 uger, og spørgsmålet er så om kærligheden ikke er rustet inden svaret kommer, alternativt kan du få bindende vurdering af afgiften her Profil/kontakt mod betaling, eller du kan søge efter en tilsvarende bil som du har fundet fra SKATs hjemmeside hvor betalte afgift fremgår, via nedenstående link

 https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2234531&ik_navn=transport

Det går ofte meget hurtigt med at sælge biler i Tyskland, at reservere en bil, kan være en by i Rusland. Af samme grund skal du undgå at sende mail, som tyskerne ikke altid er lige gode til at svare på, og i stedet ringe til sælger. Upåagtet af ovennævnte så vær kritisk, også selvom at du har set dig varm på en bil, men prøv alligevel at slå fornuften til. Spørg sælger om billeder og dokumentation på udførte reparationer og service. 

Tips og forhold som du skal være obs på

Få lavet en liste med alle de forholde som du vil spørge ind til, inden du ringer, såsom antal tidligere ejer, kilometer garanti og dokumentation, ryger bil, tidligere skader, osv.

Avancen hos bilforhandleren er lille i Tyskland, hvorfor det ofte er meget begrænset, hvad der er muligt at forhandle sig til. Men derfor kan man jo godt prøve. Spørg altid efter brugte fælge med vinterdæk, da mange forhandler ofte har det liggende og er villige til at lade disse indgå i en handel

Hvis forhandleren ikke allerede tilbyder det, så få forhandlet en brugtbilsattest med i købet fra eksempelvis TUV.

Er der små ting på bilen som skal udbedres, eller står bilen foran service eller at skulle have nye dæk, så prøv at forhandle dette ind i prisen, det er langt bedre for både sælger og dig, i forhold til at få et kontant afslag.

Sørg for at alle papir følger bilen. Vigtigst er registreringsattesten i 2 dele samt bilens COC dokument. COC er bilen individuelle papir for brændstofs forbrug, som skal bruges ved toldsyn, hvis COC ikke er tilstede foretager SKAT automatisk en beregning af brændstofforbruget ud fra bilens vægt - hvilket ikke er gunstigt for dig.

COC er et unikt dokument som der kun findes en original af, populært sagt kan man kalde det bilens dåbsattest. Skulle attesten ikke være tilstede, så fortvivl ikke, da det ofte er muligt at fremskaffe kopi via forhandler eller via tjenster på nettet

Få sælger til at skrive de oplysninger som der afgives om bilens stand ind i slutsedlen, i så fald står du godt forhandlingsmæssigt når bilen endeligt inspiceres, hvis der opstår uenigheder.

Hvis du bliver enig med sælger, så bed om at få tilsendt en slutseddel indeholdende alle de forhold som i er blevet enige om, og send den retur i underskreven stand efter at have læst den grundigt igennem.

          Betaling

Du har to muligheder, enten overfører pengene fra din bank til forhandleren, noget som jeg ikke ville være betænkelig ved hvis det er en større mærkeforhandler, eller betale kontakt direkte til køber, hvilket jeg ville foretrække, hvis sælger er en mindre forhandler eller privat. Dog skal du være opmærksom på at bringer du mere end 100.000 kr. ud af Danmark skal SKAT orienteres.

Hjemtransport af bilen fra Tyskland

Hvis du ikke selv ønsker eller har mulighed for at køre bilen hjem fra udlandet, så kan du få den transporteret hjem via en vognmand. Få tilbud fra nogle forskellige vognmænd, der er flere som udelukkende er specialiserede i at hente biler hjem fra Tyskland.

Vælger du at betale sælger kontant, og har du muligheden, så er det også nærliggende at tage bilen med hjem med det samme, enten via en auto trailer som du har lejet i Danmark, her skal du dog være opmærksom på at det kan kræve særligt trailer kørekort. En anden mulighed er at sælger på forhånd har skaffet dig et sæt tyske prøveplader mod betaling. Disse findes i to udgaver indenrigsnummerplader som har gul kant, samt eksportnummerplader som har rød kant. Begge typer må bruges fra tyskland og helt hjem til din egen bopæl. Det er dog vigtigt at du anmelder din kørsel til SKAT inden du kører ind i danmark via dette link. https://skat.dk/data.aspx?oid=2247702  ligeledes skal du være opmærksom på at det kun er muligt at tegne en ansvarsforsikring. 

Jeg har ved flere lejligheder når jeg køre på den tyske autobahn, set glade dansker på vej mod danmark med dansk prøveklistermærker på deres ny indkøbte bil. Det skyldes nok uvidenhed, samt held hvis man når den dansk grænse, for de tyske myndigheder acceptere ikke disse danske prøvemærker ved kørsel fra tyskland til dansk. Så undgå for alt i verden denne løsning, alle som der kører i tyskland ved at politiet er meget synligt også på den tyske autobahn, og de vil ikke milde øjne herpå. 

Told og registreringssyn

Inden du kan få nummerplader på den bil, du har importeret, skal den til et told- og registreringssyn, hvilket alle synshaller kan fortage. Bilen kontrolleres for, om den er i færdselssikkerhedsmæssig og lovlig stand, ligesom identiteten samt bilens stand bedømmes og kilometertallet aflæses. Dette har betydning for, hvad SKAT vurderer, at bilen er værd. Ved toldsynet vurderes tre kategorier for bilens stand, herunder middel, over middel eller under middel, +/- minus 3 pct. i forhold til den afgiftspligtige handelsværdi, hvor middel stand giver 0 pct., hvilket vil være tilfældet for langt de fleste biler.

Så snart du er færdig med toldsynet og bilen har klaret registreringssynet, så kan registreringsafgiften indbetales, hvis du på forhånd har fået lavet en afgiftsvurdering, således at du kan få nummerpladerne udlevet i en hvilken som helst synshal som også er nummerpladeoperatør.

Registreringsafgiften kan afregnes på følgende måder

Du kan bede skat om en beregning af afgiften, men det tager op til 5 uger. SKAT sender så vurderingen til din skattemappe på skat.dk. Du kan så enten betale afgiften online og derefter afhente nummerplader hos en synshal. Er du uenige i vurderingen så kan du godt klage til SKAT, men samtidig betale afgiften og få nummerplader. SKAT vil herefter vurdere din klage og hvis du får medhold i din klage, vil du få refusion fra SKAT.

En anden mulighed er at du bruger en privat selvanmelder som er godkendt af SKAT til at foretager beregningen af afgiften, disse ekspedere din sag hurtigere end skat, ofte indenfor 24 timer, i modsætning til skat tager de sig betalt for deres ydelse. Bruger du en privat selvanmelder, kan du ikke klage til Motorankenævnet over en afgift, som en privat selvanmelderen har fastsat. Hvis du er utilfreds med beregningen, må du lade være med at betale afgiften og blot betale for deres ydelse, og få en ny vurdering andetsteds fra.

Der er mange ting at holde styr på, og reglerne ændre sig løbende. Har du ikke tid og overskud til at sætte dig ind i sagerne selv, kan det derfor ofte betale sig at få professionel hjælp til processen.

Bil konsulenten har den fornødne erfaring og ekspertise i bil import, så pengene hertil vil være godt givet ud hvis du vil gardere dig mod unødvendig hovedpine og dyre lærepenge. 

Ellers god jagt på drømmebilen!

Se også min prisliste for hjælpe til import af bil fra Tyskland