Gratis L129-afgiftsberegner

2021-03-20

Her er et link til et nyttigt redskab til at anslå afgiften ved import af bil efter de nye L129 afgiftsregler.

Kan man stole på resultatet ?. Afgiftsberegnerende er præcis, men ikke bedre end de informationer som den fordres med. Tag derfor kun resultatet som en vejledning. Ønsker du at importere en bil og være 100 % sikker på afgiften, så kan en 30 dages bindende vurdering bestilles her

Forklaring til udfyldelse af de 3 vigtigske felter i afgiftsberegneren.

Nyprisen

Angiv nyprisen for bilen, samt tillæg værdi for eventuelt ekstraudstyr. Nyprisen skal være fra bilens først registrerings år. Nypriser kan eksempelvis findes på bilbasen.

Handelsprisen

Gennemsnitsprisen på et tilsvarende køretøj i Danmark hos en dansk forhandler.

Co2

Tallet fremgår af de flest Tyske salgsannoncer, og det helt nøjagtige tal vil altid fremgå af bilens COC dokument

Som udgangspunkt vil beregneren tage udgangspunkt i den ældre NEDC norm, hvor nyere biler vil være opgivet efter WLTP normen, men brug kun denne såfremt det er sikkert at Co2 er opgivet WLTP, ellers vil udregningen kunne blive misvisende

Nulemissionsbiler (CO2-udledning på 0g)
Her findes alle rene elbiler, uden der er en fossil brændstofs motor, til enten at oplade batteriet eller bruges til fremdrift. Denne kategori får mest muligt fradrag, og der ses oftest på biler op til 400-500.000,- er helt afgiftsfritaget.

Lavemissionsbiler (CO2-udledning på maksimal 50g.)
En stor del af alle nye hybridbiler, har et CO2-udledningstal fra 20-49 gram. I denne kategori finder man alle plugin-hybrider, som er en bil hvor du har mulighed for at lade batteriet, ved at sætte det i en stikkontakt. Oftest kører plugin-hybrider mellem 30-60 kilometer på ren el, hvorefter den fossile brændstofs motor overtager. Plugin-hybrider, er et rigtig godt alternativ til næste kategori, og vi mærker stor interesse i netop dette segment.

Højemissionsbiler (CO2-udledning over 50g.)
De traditionelle diesel og benzinbiler udleder typisk fra 120g til 280g, og har derfor en noget større påvirkning af miljøet I forholdet til de nye bilafgifter får denne kategori ingen ekstraordinære bundfradrag, hvilket betyder en højere registreringsafgift end lav- og nul